flagrus flageng
Acasa < Biblioteca < Informatie despre sistemul GS1

             

In ultimii treizeci de ani lumea materiala ce il inconjoara pe om s-a modificat radical. Au aparut o multitudine de produse si servicii noi, printre care s-a ivit marcarea simbolica noua, neconuscuta anterior, reprezentata sub forma codului de bare - bare negre si albe, mai rar colorate. Au aparut si supermarkete ce au pe rafturile sale mii de produse diferite. Sistemul vechi de comert, bazat pe diverse sisteme de marcare a produselor, ce era recepcionat vizual si interpretat in mod individual de catre lucratorii de comert, s-a dovedit a fi incapabil de a face fata acestui torent de produse.

A devenit necesar de a propune un marcaj nou a produselor ce ar fi ieftin si capabil de a fi citit in mod automat , si interpretat de catre masini. Desigur, cercetind problema curenta din punct de vedere a pozitiilor actuale de dezvoltare a electronicii, se pot propune solutii diferite de rezolvare a acestei probleme, inclusiv aplicarea pe produse a cipurilor, ce dau o informatie audio-vizuala despre produs, dar intrebarea consta in faptul ca insasi eticheta produsului sa nu fie mult mai scumpa decit costul a insasi produsului? Noi credem, ca solutia acceptata cu treizeci de ani in urma, de a utiliza codificarea de bare a produselor, va ramine cea mai optimala si in viitorul apropiat.

Noua marcare simbolica a produselor sub forma codurilor de bare se baza pe tehnologiile computerizate noi in acel timp. Daca codul de bare e citit cu laserul sau cu un alt utilaj optic, atunci doar computerul putea interpreta informatia primita. Limitarea spatiului pe eticheta, dicta refuzul de la sistemele ce intrebuintau diferiti clasificatori, iar prezenta computerului in sistema, genera o ideie despre pastrarea informatiei intregi despre produs in baza de date. Acestea in ansamblu indica necesitatea de a reprezenta doar cimpul cheie de inscrieri, ce contine informatia despre produs, sub forma de cod de bare.

Organizatia UCC (Consiliul despre unificarea codurilor) a fost prima in lume, ce a utilizat sistemul de numerotare a produselor americane si marcajul simbolic sub forma codului de bare. Ea a elaborat sistemul de numerotare a produselor UPC (Codul unificat a produselor) si l-a realizat sub forma formatului din 12-cifre UCC-12 versiunea UPC-E pentru produsele mici si versiunea UPC-A pentru alte produse de consum (produse realizate prin aparatele de incasare a banilor in locurile de vinzare a lor en-detail).

Organizatia EAN International (Numerotarea Europeana a produselor - denumirea ei in momentul infiintarii) la elaborarea sistemului de numerotare a produselor a tinut cont de neajunsurile sistemului UPC (lipsa prefixului tarii) ce impiedica utilizarea lui la nivel international. EAN International a elaborat sistemul de numerotare a produselor EAN (in comun cu UPC) si l-a realizat sub forma codului EAN-13 din 13-cifre, intrebuintat pentru majoritarea produselor de consum si sub forma codului EAN-8 din 8 cifre, tip prescurtat pentru produsele, de dimensiuni nu prea mari. Istoria recenta de dezvoltare a acestor doua sisteme a condus la aceea ca doua organizatii inrudite au ajuns la intelegerea de a dezvolta un sistem integru de numerotare si marcaj simbolic a produselor GS1.

The Global Language of Business