flagrus flageng
Acasa < Baza cunoasterii < Informatie despre sistemul GS1 <Metode de numerotare a produselor

"Numerele produselor reprezinta niste numere unicale de identificare in formatul standard. Principiul de baza a sistemului GS1 sistemul serveste ca mijloc de identificare, dar nu ca mijloc de clasificare a produselor. Deaceea, cifrele in parte ale numarului, nu au nici un sens deosebit si nu contin nici o informatie despre produs". (Specificarile de baza EAN/UCC).

Da, este adevarat ca numarul in sistemul de identificare GS1 nu poseda nici o informatie despre proprietatile produsului, dar numarul este compus din parti, fiecare din care are un sens anumit. Va prezentam structura generala Cea veche a identificatorului EAN din 14 cifre (in popor numita - numere,caci identificatorul trebuie sa constaie doar din cifre):

N P1 P2 P3 I1 I 2 I 3 I 4 M 1 M 2 M 3 M 4 M 5 C
In interiorul acestei structuri:

N - identificatorul ambalajului (lipseste pe produsele de consum),
P1 P2 P3 - reprezinta prefixul organizatiei de numerotare a produselor. Initial prefixul era compus din doua cifre, dar din cauza majorarii numarului de tari ce doresc sa-si aplice sistemul GS1,a fost necesar de a trece la trei cifre. Lista prefixelor a organizatiilor nationale este prezentata in "Despre GS1/Membrii". Dar sa concretizam ca, unele prefixe sunt utilizate pentru alte scopuri.
I 1 I 2 I 3 I 4 - numarul intreprinderii, se atribuie de catre organizatia nationala
M 1 M 2 M 3 M 4 M 5 - numarul produsului, se atribuie de catre intreprindere (in GS1 Moldova se atribuie de catre administratia a Asociatiei la cererea intreprinderii ),
C - cifra de control, se calculeaza in conformitate cu toate cifrele precedente. Algoritmul de calcul al cifrei de control "Modulo-10" e reprezentat in punctul meniu Definirea cifrei de control.

Majorarea numarului de intreprinderi a condus, la unele organizatii, la conflict cu structura reprezentata. Pentru a mari volumul identificatorului, GS1 a elaborat numarul variabil de cifre in numarul intreprinderii. Actual, prefixul companiei (prefixul organizatiei plus numarul intreprinderii) poate fi de la 7 la 10 cifre. Necesitatea de a corela identificatorii in sistemul EAN si UCC a condus la o descriere mai detailata a structurei identificatorului in sistemul GS1.

In descrierea moderna a structurii s-a concis ca toate numerile diferite (UCC-12, EAN-8, EAN-13, EAN-14) sa se cerceteze ca diferite realizari EAN/UCC-14 (sau a numarului global al unitatii de comert - Global Trade Item Number), nivelate dupa limita dreapta si cu zerouri la inceput, cind este necesar.

Structura datelor numarul global al unitatii de comert din 14-cifre (GTIN)
 T1T2T3T4T5T6T7 T8T9T10T11T12T13T14
EAN/UCC-14N1N2N3N4N5N6N7 N8N9N10N11N12N13N14
EAN/UCC-130N1N2N3N4N5 N6N7N8N9N10N11N12N13
UCC-1200N1N2N3N4N5 N6N7N8N9N10N11N12
EAN/UCC-8000000N1 N2N3N4N5N6N7N8

Pina aici am vorbit despre numerotarea produselor de consum, dar actual sistemul GS1 se utilizeaza si la numerotarea:
  • incarcaturilor - codul de serie de container al incarcaturii din 18 cifre SSCC,

    cifra de extindere EAN UCC prefixul companiei si referinta la unitatea de incarcatura Cifra de control
    N1N2N3N4N5N6N7N8N9 N10N11N121314N15N1617 N18

  • adreselor firmelor - numarul global al adresei din 13-cifre, GLN

    GS1 Prefixul companiei si referinta la adresa Cifra de control
    N1N2N3N4N5N6N7N8N9 N10N11N12N13

  • ambalajului returnat - pina la 30 de semne a identificatorul bunurilor returnate GRAI,

      Structura GS1-13  
      EAN/UCC Prefixul companiei si tipul ambalajului Cifra de control Numarul de serie (nu este obligator)
    0N1N2N3N4N5N6N7N8N9 N10N11N12N13X1...X16

  • unitatilor bunurilor companiei - pina la 30 de semne identificatorul GIAI,

    EAN/UCC Prefixul companiei si tipul bunului
    N1... Ni Xi+1 ... lungime variabila Xj (j<=30)

  • serviciilor - numarul posesorului serviciilor GSRN din 18 - cifre.

    GS1 Prefixul companiei si referinta la tipul serviciilor Cifra de control
    N1 N2 N3 N4N5 N6 N7 N8 N9 N10 N11 N12 N13 N14 N15N16 N17N18

  • The Global Language of Business