flagrus flageng
Acasa < Biblioteca < Informatie despre sistemul EDI < EANCOM - Standardul International

I. Istoria EANCOM.

GS1 si Organizatiile sale membre de Numerotare nu sunt noi in domeniul SED. Unele Organizatii de Numerotare ca de exemplu EAN Suedia a elaborat standarde de sector incepind cu 1972, iar Organizatia de Numerotare EAN din Marea Britanie, ANA, a publicat foarte reusit TRADACOMS, standard in 1982.

Tinind cont de activitatile Organizatiilor de Numerotare in comunicatiile de SED si ca raspuns la o cerere crescinda de la companiile membre pentru un standard international, Adunarea Generala EAN a decis in 1987 de a lansa proiectul EANCOM SED. EANCOM trebuia sa fie dezvoltat pe baza standardului international UN/EDIFACT.

2. Definitia EANCOM.

EANCOM - este o indrumare detaliata de implementare a mesajelor standarde a UN/EDIFACT. Mesajele UN/EDIFACT sunt deseori complexe si utilizatorii pot cu usurinta sa interpreteze gresit principiile si intentiile originale a celor care au alcatuit mesajele. Un subset de mesaje UN/EDIFACT, EANCOM ofera definitii clare si explicatii ce dau posibilitate partenerilor de afaceri sa schimbe documente comerciale intr-o maniera simpla, precisa si la un cost efectiv.

3. Care sunt avantagele EANCOM?

In SED este esential de a identifica univoc produsele sau serviciile, cit si partile asociate cu tranzactia. Codificarea informatiei schimbate in SED este esentiala pentru prelucrarea automata.
In mesajele EANCOM, fiecare produs definit in sensul sau cel mai larg este identificat de un numar de articol EAN unic si fiecare parte este identificata de un numar de amplasare EAN unic. Folosirea standardelor EAN si SED ofera urmatoarele avantage importante:
  • Numerele EAN standarde: Numerele de Identificare EAN sunt unice si recunoscute pe plan mondial. Folosirea numerilor standarde EAN da posibilitatea ca partenerii de afaceri sa nu mentina referinte complexe pentru codurile interne ale partenerului.
  • Mesajele standarde EANCOM sunt simple si precise: Codificarea univoca a produselor si amplasarilor simplifica esential mesajele SED, micsorind costurile de transmitere si facilitind prelucrarea.
  • EANCOM - este un standard multi-industrial: caracteristica fara importanta a numerilor EAN da posibilitatea ca oricare amplasare sa fie identificata si prin urmare orice om de afaceri, indiferent de activitatea sa, sa poata folosi EANCOM.
  • EANCOM este international: mesajele EANCOM sunt folosite in toata lumea. Reteaua internationala a Organizatiilor de Numerotare EAN, ce cuprinde mai mult de 140 de tari, ofera sustinerea EANCOM-ului in limba lor locala pentru un numar in crestere de companii in toata lumea.
  • Mentinirea EANCOM si suportul: EAN si Organizatiile sale de Numerotare sunt devotate strategic de a mentine si dezvolta in continuare EANCOM. Reprezentantii din diferite industrii au stabilit citeva echipe de proiect cu obiectivul de a analiza temele si solutiile speciale, orientate spre dezvoltarea afacerii.

4. Ce ofera EANCOM?

EANCOM ofera o secventa logica a mesajelor folosite in afaceri. Companiile comerciale cad de acord asupra mesajelor adoptate necesitatilor lor.

In EANCOM mesajele standard disponibile in EANCOM pot fi divizate in urmatoarele categorii:
  • Mesajele Originale: Acestea contin date care rar se schimba (cantitatea produsului, nume, adrese, ...)
  • Mesajele Partii Informationale: este folosit pentru a identifica toate amplasarile (numere EAN de amplasare: numele, adresa, persoana de contact, conturile financiare, ...) associate tranzactiilor comerciale consecutive si informatia lor operationala.
  • Mesajele Tranzactiilor Comerciale: acestea cuprind ciclul general de comert de la cerinta de cotare pina la transferul de bani.
  • Mesajele de cotare: contin toate detaliile relevante la furnizarea bunurilor sau serviciilor cerute de catre consumatorul potential (termenii de livrare, termenii de achitare, pretul, alocari si indemnizatii,...).
  • Setul de mesaje a comenzii de procurare: descrie procesul de procurare, schimbarile posibile si eventuala confirmare a comenzii (cantitati relevante, date, locul livrarii,...).
  • Mesajele de Transportare si de Logistica: ofera informatia referitor la transportul de incarcatura si receptionarea produselor comandate anterior.
  • Mesajele Facturii si Transferurile: se refera la achitarea bunurilor livrate. Clientul poate reconcila automat factura furnizorului folosind informatia recipisei produsului.
  • Mesajele de Raportare si Planificare: aceste mesaje includ rapoarte generale de comert care dau posibilitatea partenerilor de a planifica activitatile pe viitor. Ele ofera partenerilor de afaceri posibilitatea de a face schimb de informatie precioasa cu scopul de a clarifica cerintele fiecaruia. Ele presteaza rapoarte de valoare si curente, si pronosticuri ce se refera la livrare, vinzare, stocuri si dau posibilitate partenerilor implicati de a-si planifica activitatile si strategiile de marketing.
  • Mesajele de Sintaxa si Raport de Deservire: pot fi trimise de catre destinatar oricarui mesaj SEDACT pentru a informa sau refuza un schimb, grup functional sau mesaj.
  • Mesajul General: poate fi folosit pentru a trimite datele pentru care nu exista mesaj specific standard.

5.Elaborarile EANCOM.

GS1 a creat un comitet de expert SED: Comitetul Sistemelor de Comunicare (CSC). Obiectivul principal al CSC este de a supraveghea dezvoltarea si mentinerea standardului EANCOM in conformitate cu necesitatile si cerintele utilizatorului , identificate in echipe specifice de proiect.
EAN colaboreaza in strinsa legatura cu grupuri de utilizatori nationali si internationali din lumea intreaga ,reprezentind companiile cheie intr-un domeniu larg de sectoare (Produse Chimice, Electronica, Edituri si Librarii, Ocrotirea Sanatatii, ...)
The Global Language of Business